۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۱۶۳۰۲

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۹ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۹ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 0.27 درصد کاهش به 1496 دلار و 95 سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 19 مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا امروز ۹۸/۰۵/۱۹

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 0.27 درصد کاهش به 1496 دلار و 95 سنت رسید.

امروز در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلا نسبت به روز کاری قبل، کاهش محسوس داشته است؛  هر گرم طلای 18عیار با قیمت 417 هزار و 600 تومان، هر گرم طلای 24عیار با قیمت 556 هزار و 800 تومان و هر مثقال طلا با قیمت یک میلیون و 809 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

سکه‌فروشان سبزه‌میدان، امروز قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید را 4 میلیون و 205 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم را 4 میلیون و 114 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی را 2 میلیون و 248 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی را یک میلیون و 449 هزار تومان و سکه گرمی را 959 هزار تومان اعلام کرده‌اند.

 

قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی ملی امروز ۹۸/۰۵/۱۹| دلار ثابت ماند

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 850 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11 هزار و 800 تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل، 13 هزار و 350 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 300 تومان است.

5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

 

گوشت نباید بالاتر از ۸۰ هزار تومان باشد

مختار علی عباسی گفت: متاسفانه گوشت قرمز در عمل با قیمت های بالاتر از این به خصوص در فروشگاه های زنجیره ای و میادین به دست مصرف کنندگان می رسد.

وی اظهارداشت: حال سئوالی که با توجه به پائین آمدن قیمت دام زنده (گوساله پرواری) مطرح می شود اینکه چرا قیمت گوشت در بازار کاهش چندانی پیدا نمی کند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ناگفته نماند قیمت گوشت نسبت به قبل پائین آمده اما انتظار این است که بیشتر از این کاهش پیدا کند.

وی افزود: بدین منظور جلسه ای روز گذشته با حضور مسئولان فروشگاه های زنجیره ای، اتحادیه دامداران ایران، انجمن صنفی دامداران و تولیدکنندگان گوشت قرمز برگزار شد.

عباسی اظهارداشت: تولیدکنندگان در این جلسه اعلام آمادگی کردند که گوساله زنده پرواری را به قیمت هرکیلوگرم 30 هزار تومان عرضه کنند.

وی گفت: همانطوری که همه واقفند دلالان و واسطه ها از جمله عوامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار هستند از اینرو ضرورت دارد دست آنان به نحوی از این بازار کوتاه شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: بطورکلی در جلسه دیروز مقرر شد برای حذف دلالان و واسطه ها از بازار گوشت توافقی بین تولیدکنندگان دام زنده و فروشگاه های زنجیره ای حاصل شود تا دام را بصورت مستقیم دریافت کنند.

وی اظهارداشت: بدون شک با چنین جهت گیری ضمن کوتاه شدن دست واسطه ها قیمت گوشت در بازار کاهش پیدا خواهد کرد.

عباسی گفت: واقع مطلب اینکه در شرایط حاضر ازنظر تولید گوشت مشکل خاصی در کشور وجود ندارد یعنی ارائه گوشت قرمز گرم و دام زنده به راحتی امکان پذیر است.

وی افزود: طبق معمول وقتی قیمت دام زنده کاهش پیدا می کند قیمت گوشت قرمز هم باید در بازار کاهش یابد ولی متاسفانه به دلیل مقاومت های که وجود دارد چنین اتفاقی نمی افتد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد اشکلات و موانعی در این مسیر وجود دارد که باید برطرف شود.

وی گفت: برای مثال فروشگاه های زنجیره ای اعلام می کنند هزینه های بسته بندی گوشت قرمز زیاد شده است.

عباسی افزود: هنوز جلسه ای با صنف فروشگاه های زنجیره ای برگزار نشده تا مشخص شود بصورت واقعی چه میزان هزینه ها افزایش یافته که قیمت گوشت کاهش پیدا نمی کند.

وی در ادامه یادآورشد: جلسه ای در آینده نزدیک با صنف مزبور برگزار و مسائل و مشکلات مربوط به حوزه بسته بندی گوشت بصورت دقیق بررسی تاکمک شود قیمت گوشت متعادل و با نرخ مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

 

جزئیات کاهش قیمت مسکن

مصطفی قلی خسروی در پاسخ به این سؤال که آیا بازار مسکن در رکود عمیقی فرو رفته است، گفت: بازار مسکن در حال حاضر دچار یک نوع کسادی شده است و رکود را قبول ندارم چرا که خرید و فروش می‌شود، اما افت دارد، پس نمی‌توان گفت بازار رکود دارد، بلکه بازار در کسادی به سر می‌برد. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: متأسفانه رشد افسارگسیخته قیمت مسکن باعث شده تا بازار مسکن دچار یک کسادی شود که این هم طبیعی است. 

خسروی تصریح کرد: متأسفانه وقتی قیمت مسکن بالا می‌رود همه خوشحال می‌شوند و تلاش می‌کنند از قافله گرانی مسکن عقب نمانند، در حالی که باید گفت نباید در زمان گران شدن کالایی هجوم آورده شود.

* با خروج سوداگران بازار مسکن به ثبات می‌رسد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: طبیعی است که وقتی قیمت‌ها بالا برود و قدرت خرید کاهش یابد، افت معاملات موجب کسادی بازار مسکن می‌شود و شک نکنید که با خروج برخی از افراد که برای سودآوری و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید مسکن کرده بودند، قیمت مسکن کاهش می‌یابد و به ثبات می‌رسد.

* کاهش 10 تا 30 درصدی قیمت مسکن در اغلب مناطق تهران

وی در پاسخ به این سؤال که آیا گزارش جدید نشان داده که مناطق مختلف تهران کاهش قیمت داشته‌اند، گفت: گزارش جدید مشاوران املاک نشان می‌دهد که به جز دو منطقه تهران، همه مناطق کاهشی بوده‌اند، به طوری که متوسط کاهش قیمت مسکن 10 تا 30 درصد بوده است. 

به گفته وی، منطقه 2 در تهران از 3 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان و منطقه 3 تهران 10 درصد کاهش داشته است. 

براساس گفته‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک قیمت مسکن (هر متر مربع)در منطقه چهار تهران 15 تا 20 درصد، منطقه پنج قیمت‌ها ثابت، منطقه شش حدود 8 درصد کاهش ، منطقه هفت بالغ بر 10 درصد کاهش، منطقه هشت بالغ بر 15 درصد کاهش، منطقه 9 حدود 15 درصد کاهش، منطقه 10 حدود متری یک میلیون تومان کاهش، منطقه 11 قیمت‌ها ثابت، منطقه 12 حدود 15 درصد افزایش، منطقه 13 حدود متری 2 میلیون تومان کاهش، منطقه 14 حدود یک تا دو میلیون تومان کاهش، منطقه 15 حدود 15 درصد کاهش، منطقه 16 حدود 10 درصد کاهش، منطقه 17 حدود 15 درصد افزایش، منطقه 18 حدود 15 درصد کاهش، منطقه 19 حدود 12 درصد کاهش و منطقه 22 حدود 15 درصد کاهش دارد. 

 

قیمت نفت طی هفته گذشته 5 درصد افت کرد

با کاهش ذخایر نفت اروپا و کاهش تولید اوپک، قیمت نفت بیش از یک دلار در هر بشکه در روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت.

در عین حال، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که رشد تقاضا به پایین‌ترین میزان از بحران مالی سال 2008 رسیده است.

هر بشکه نفت برنت با 1.15 دلار افزایش 58.53 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 1.96 دلار افزایش 54.50 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

IEA اعلام کرد تقاضا برای نفت در جهان در ماه می به نسبت ماه ژانویه با کمترین سرعت از سال 2008 تاکنون افزایش یافته است که ناشی از نشانه‌های رکود اقتصادی و افزایش جنگ تجاری آمریکا و چین است.

همچنین از دیگر عوامل تقویت‌کننده قیمت نفت، کاهش ذخایر نفت 16 کشور اروپایی در ماه جولای به نسبت ماه ژوئن عنوان شده است.

قیمت نفت از ماه آوریل تاکنون که به بالاترین رقم سال 2019 رسیده بود، حدود 20 درصد ارزش خود را از دست داده است.

پس از اینکه قیمت‌ها در بازار در اثر افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا و نگرانی در مورد کندی رشد اقتصادی ناشی از تعمیق جنگ تجاری آمریکا و چین کاهش یافت،  نفت برنت طی هفته گذشته بیش از 5 درصد و نفت خام آمریکا حدود 2 از ارزش خود را از دست دادند.

وزیر انرژی روسیه گفت برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی تا حد زیادی با پیش‌بینی‌های وی مطابقت دارد و مسکو احتمال کم شدن تقاضا برای نفت را زمانی که توافق کاهش تولید با اوپک را تمدید کرد، در نظر داشته است.

مقامات نفتی عربستان گفتند عربستان نیز در نظر دارد تا صادرات نفت خود را در ماه‌های آگوست و سپتامبر زیر  7 میلیون بشکه در روز نگه دارد تا بازار به توازن بازگردد.

جان کیلداف، تحلیلگر بازار گفت: «به نظر می رسد عربستان تلاش‌هایش را برای محدود کردن عرضه در بازار جهانی دو برابر کرده است.»/1325/

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات